Wyświetlenia 95

Ocena 5.0/5.0

Jak przygotować się do pierwszej sesji terapeutycznej?

Dlaczego warto przygotować się do pierwszej sesji terapeutycznej?

Przygotowanie do pierwszej sesji terapeutycznej może być dla niektórych przytłaczające, a innych napawać lękiem, ale ważne jest, aby być otwartym i optymistycznie podchodzić do sesji. Pamiętajmy, że pójście na terapię to akt odwagi i powód do dumy, ponieważ jest to inwestycja w siebie.

 

Istnieje wiele powodów, dla których warto przygotować się do sesji terapeutycznej:

  • przygotowanie pomaga zachować spokój i okiełznać związane z przedsięwzięciem emocje,

  • daje czas na zastanowienie się nad swoją sytuacją (np. z czym się zmagamy, jakie są nasze triggery, co nam pomaga),

  • pozwala przejść do problemów, które uważamy za najbardziej pilne,

  • pomaga przypomnieć sobie inne zmagania, które mogą być częścią większego problemu.

 

Jak przygotować się do pierwszej sesji terapeutycznej?

Ustaw cele

Przed pierwszą sesją warto nakreślić jasne cele terapii dotyczące tego, co chcielibyśmy osiągnąć. Powody dla każdego są osobiste i nie ma dobrych ani złych przyczyn. Spróbuj zrozumieć, co sprowadziło Cię na terapię i z czym masz nadzieję ją zakończyć. Jeśli uczęszczałeś już na terapię, zastanów się, co było pomocne poprzednio, a co nie zadziałało.

W przypadku gdy nie jesteś pewien, dlaczego zdecydowałeś się na terapię lub co chcesz dzięki niej osiągnąć, nie stresuj się. Taka niepewność jest naturalna — w końcu stajesz w obliczu nowej sytuacji.

Miej realistyczne oczekiwania

Terapia może być niezwykle korzystna, ale nie jest magicznym lekarstwem na wszystko. Jeśli pójdziesz na pierwszą sesję i spodziewasz się, że wyjdziesz całkowicie „wyleczony”, możesz spotkać się z rozczarowaniem. Upewnij się, że Twoje cele są wykonalne i że rozumiesz, że terapia jest procesem wymagającym dużych nakładów pracy.

Osiągnięcie celu może zająć kilka tygodni, a nawet i lat, a pierwszy terapeuta, z którym się spotkasz, może nie być tym, z którym zakończysz swoją podróż.

Terapia będzie wymagała pracy zarówno od Ciebie, jak i od Twojego terapeuty – i nie będzie tak prosta i skondensowana, jak sesje terapeutyczne, które widzisz w programach telewizyjnych lub filmach. Wobec tego warto uzbroić się w cierpliwość i starać się zachować realne oczekiwania wobec czekającej Was pracy.

Okaż sobie akceptację i uznanie

Nie jest łatwo szukać pomocy. Przez długi czas piętno zaburzeń psychicznych uniemożliwiało ludziom zgłaszanie się po wsparcie, ale dziś wiemy znacznie więcej o tym, jak zdrowie psychiczne wpływa na inne aspekty naszego życia. Jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne, więc spotkanie z terapeutą, żeby zadbać o nasze wnętrze, nie powinno być uznawane za mniej wartościowe od ćwiczeń fizycznych w celu utrzymania dobrze funkcjonującego ciała.

Mimo to wiele osób nie jest w stanie zrobić kroku, aby zobaczyć się z profesjonalistą, więc jeśli zaszedłeś tak daleko, zdecydowanie warto to uczcić. 

Umów się na pierwszą sesję w dogodnym terminie

Jeśli nigdy wcześniej nie byłeś na terapii, nie wiesz, jakie emocje będą Ci towarzyszyły po sesji. Niektórzy ludzie po terapii czują się na tyle dobrze, że mogą wrócić do pracy lub szkoły, podczas gdy inni potrzebują kilku godzin, aby posiedzieć ze swoimi uczuciami i sprawami, które terapia może ujawnić.

Dla bezpieczeństwa zaplanuj pierwszą wizytę w dzień wolny od pracy lub w czasie, gdy nie masz się czym martwić. Staraj się unikać robienia konkretnych planów po terapii, na wypadek gdybyś poczuł się przytłoczony lub chciał przebywać samotnie. Możesz czuć się pełny energii i odświeżony po sesji, a także odczuwać motywację, której wcześniej nie miałeś, lub możesz znaleźć się głęboko zakorzeniony we własnych myślach i być niechętnym do kontaktów towarzyskich. Planując pierwszą sesję, rozważ każdy z tych scenariuszy.

Zrelaksuj się przed sesją

Dobrym pomysłem jest zaplanowanie wolnego czasu dla siebie przed rozpoczęciem sesji, zwłaszcza jeśli denerwujesz się spotkaniem. Wyłącz telefon komórkowy i odłóż pracę, aby pozwolić sobie po prostu pobyć ze swoimi emocjami i myślami.

Przygotowanie do emocjonalnego otwarcia się może powodować stres, przyspieszając bicie serca. To zmusza Twoje ciało do uwolnienia hormonu zwanego kortyzolem, czyli hormonu stresu, co może prowadzić do reakcji walki lub ucieczki. Jest to całkowicie naturalne, ale może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego.

Z tego względu poświęć czas na skupienie się na sobie, swoim oddechu i otoczeniu, a także nawodnieniu i odżywieniu organizmu. Dzięki temu nie będziesz dokładać sobie dodatkowego stresu, który możesz odczuwać przed pierwszym spotkaniem z terapeutą. 

Ubierz się wygodnie

Komfort fizyczny jest uzupełnieniem komfortu emocjonalnego, dzięki czemu możemy poczuć się bezpieczniej i swobodniej podczas sesji terapeutycznej.

Terapia nie jest rozmową o pracę ani wizytą formalną, więc nie ma presji, by się wystroić — chyba że to sprawia, że ​​czujesz się komfortowo. Ubieranie się w wygodne ubrania, jakiekolwiek by one nie były dla Ciebie, pomoże Ci ogólnie poczuć się bardziej zrelaksowanym.

Nie bój się zadawać pytań

Podczas sesji możesz mówić i pytać tyle, ile chcesz — jest to czas dla Ciebie i chodzi o Twój komfort. Dobrze jest pamiętać, że w trakcie terapii nie ma złych pytań, a nawet jeśli terapeuta nie zna wszystkich odpowiedzi, może pomóc Ci je znaleźć.

Nie wstydź się również zadawać pytań dotyczących „zapleczowej” strony terapii. Przykładowo pytania mogą brzmieć: „Jak wygląda rozliczenie?”, „Jak często warto się spotykać na sesje?”, „Czym charakteryzuje się dany nurt psychoterapii?” czy „Jak długo będzie trwała terapia?”. 

Zrób listę tych pytań z wyprzedzeniem i skonsultuj je ze swoim terapeutą. Dzięki temu możesz rozwiać pewne wątpliwości, jeśli pojawią się one w Twojej głowie.

Postaw na otwartość i szczerość

Choć może to być zniechęcające, bycie otwartym i szczerym w wyrażaniu swoich myśli i emocji jest kluczowe, jeśli chcesz jak najlepiej wykorzystać terapię. Nie oznacza to, że musisz wyładować wszystkie swoje najskrytsze uczucia podczas pierwszej sesji, ale pozwól sobie na odrobinę swobody w trakcie rozmowy.

Terapia nie jest rozrywką, a wymagającym procesem, w który należy włożyć pokłady pracy i wiąże się z poszerzaniem swojej strefy komfortu i uczuciem pewnego dyskomfortu, aby osiągnąć założone cele. Pamiętaj, że terapeuta nie jest po to, aby Cię oceniać, a by Ci pomóc, a wszystko, co powiesz, jest całkowicie poufne.

Zastanów się nad przebytą sesją

Kiedy lepiej poznasz siebie w trakcie i po terapii, dowiesz się, co jest dla Ciebie najlepsze. Jednak po pierwszej sesji dobrze jest poświęcić trochę czasu na jej przetworzenie. Nie włączaj telefonu od razu. Zamiast tego wybierz się na krótki spacer lub usiądź w kawiarni i napij się kawy, aby na spokojnie zebrać myśli. Nie musisz tego robić od razu po sesji. Możesz zarezerwować trochę czasu później tego samego dnia czy wieczoru lub w ciągu kilku następnych dni.

Zastanów się nad wszystkim, co zostało powiedziane podczas sesji, jak się po niej poczułeś, jak się czujesz teraz i co myślisz o terapeucie. Skorzystaj z technik, które pomogą w analizie i zrozumieniu emocji jak prowadzenie dziennika, rysowanie, medytacja, kontemplacyjny spacer czy ćwiczenia.

Celem jest przemyślenie sesji — o czym była mowa, w jaki sposób pomoże Ci ona osiągnąć cele, które sobie wyznaczyłeś i nad czym chcesz zacząć pracować. Może to również prowadzić do ujawnienia nowych celów, których wcześniej nie brałeś pod uwagę.

Idź za głosem serca

Rozmyślając się nad przebytą sesją terapeutyczną, nie ignoruj ​​swoich przeczuć. Jeśli coś wydaje się nie tak lub nie w porządku, zbadaj to, zamiast ignorować. Zastanów się, jak czułeś się w trakcie interakcji z terapeutą, w gabinecie czy ze sobą, gdy uzewnętrzniałeś swoje myśli i emocje. 

Dostrój się do tych przeczuć, ponieważ mogą one powiedzieć Ci więcej o tym, co czułeś w związku z terapią. Jest to niezwykle istotne, gdyż, żeby jak najlepiej wykorzystać swoje sesje, musisz czuć się bezpiecznie i komfortowo. Chociaż terapia może czasami być niewygodna, nie ma na celu sprawić, abyś poczuł się gorzej.

Jednocześnie ważne jest, aby zachować rozsądek i nie wyciągać pochopnych wniosków. Pierwsza sesja jest właśnie tym — pierwszą sesją. Zwykle potrzeba kilku spotkań, zanim podejmiesz trafną decyzję co do rodzaju terapii, terapeuty i tego, czy jest ona dla Ciebie odpowiednia i skuteczna.

Pamiętaj, że zmiana wymaga czasu

Nie martw się, jeśli czujesz, że nie zrobiłeś żadnych dużych postępów podczas pierwszej sesji. Terapia to ciągły proces, a jedna sesja nie rozwiąże wszystkich Twoich problemów.

Długość terapii różni się w zależności od nurtu czy osoby, a niektórzy mogą potrzebować lat, aby zobaczyć wyniki. Ważne jest, żeby kontynuować pracę z terapeutą, co pozwoli osiągnąć założone cele. 

Równie istotne jest świętowanie małych kroków, które prowadzą do ostatecznego zamierzenia. Tak więc nawet jeśli nie czujesz, że poczyniłeś wielkie postępy podczas pierwszej sesji, wiedz, że z każdym krokiem jesteś bliżej celu.

Pamiętaj, że można nie lubić swojego terapeuty

Najlepiej przejść przez kilka sesji z terapeutą, zanim zdecydujesz, czy zamierzasz dalej się z nim spotykać — a jeśli podejmiesz decyzję się, że nie jest to odpowiednia osoba dla Ciebie, nie ma w tym nic złego.

Terapia jest głęboko osobistym doświadczeniem i zasługujesz na kogoś, z kim możesz czuć się wysłuchany i zrozumiany. Istotne jest zapewnienie Ci poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i komfortu. Zarówno Ty, jak i Twój terapeuta musicie odpowiednio się komunikować, aby terapia odniosła sukces. Ważne jest, aby wybrać odpowiedniego terapeutę dla siebie, a jeśli wiesz, że coś nie zadziała z jedną osobą, nie ma nic złego w zmianie specjalisty.

Alternatywnie, możesz skończyć z poczuciem, że nie lubisz terapeuty, ponieważ zmusił Cię do uznania rzeczy o sobie, które budzą w Tobie trudne emocje. Jednak pamiętaj, że wraz z terapeutą przyświeca Wam wspólny cel — troszczyć się o Twoje dobre samopoczucie.

 

Pamiętaj, że nie jesteś sam

Porozmawiaj z bliskimi Ci osobami o zbliżającym się spotkaniu. Dzielenie się z innymi to dobry sposób na zmniejszenie potencjalnego niepokoju związanego z terapią i uzyskanie wsparcia w ważnej pracy, którą wykonujesz, aby zadbać o siebie. Rozmowa o terapii pomaga również zmniejszyć kontrowersje wobec leczenia zaburzeń psychicznych i osób, decydujących się na terapię.

Co po pierwszej sesji?

Terapia może być niezwykle korzystna — ale nie rozwiążesz wszystkich swoich problemów z dnia na dzień. Musisz być przygotowany na kilka miesięcy, a może i lat leczenia, jeśli chcesz zobaczyć poprawę, na którą zasługujesz.

Niech Cię to nie przytłacza. Po każdej sesji oceń wartość swojej terapii. Dostępnych jest wiele różnych szkół terapeutycznych i niezliczeni terapeuci, którzy pracują w rozmaitych nurtach. Jeśli okaże się, że nie otrzymujesz wiele z terapii, być może będziesz musiał wypróbować innego terapeutę lub podejście.

 

Nie musisz tego wszystkiego rozwiązywać bezpośrednio po pierwszej sesji. Zamiast tego daj sobie trochę przestrzeni i czasu na przetworzenie wszystkich informacji.

 

Nie zdziw się, jeśli po pierwszej sesji będziesz szczególnie zmęczony. Rozpocząłeś ważną pracę — to normalne, że odczuwasz jej ciężar. Więc idź do domu, spróbuj się zrelaksować i weź pod uwagę fakt, że Twoja sfera emocjonalna może potrzebować czasu na regenerację, tak samo jak mięśnie po intensywnym treningu. Zasłużyłeś na chwilę wytchnienia, a dając sobie tę szansę, będziesz lepiej przygotowany do dalszej pracy podczas następnej sesji.

Zostaw ocene:

Ocena: 5.0/5 (2 glos(-ów))